Mūsdienās nevienu neizbrīna pāri, kas ilgi dzīvo kopā un neprecas vai precas tad, kad jau vecāku kāzās piedalās lielāki vai mazāki kopīgie bērni. Bet kā ar tādu ģimenes attiecību modeli kā poligāmija? Ko ar to saprotam un varbūt var pat jautāt „Poligāmija? Kāpēc gan ne?”. Konsultē psihoterapeits Valdis Briedis.
Poligāmijas jēdziens
Poligāmija ir termins, ar kuru apzīmē laulības formu, kurā vienam no partneriem ir vairāki pretējā dzimuma partneri vienlaicīgi. Citā skaidrojumā - teorētisks modelis, hipotētiska cilvēku ģimenes attīstības pakāpe, par kuras iespējamo pastāvēšanu izteicās H.L. Morgans un citi XIX gs. antropologi un kas nozīmē vīriešu grupas pastāvīgu dzimumdzīvi ar noteiktu sieviešu grupu un visiem vīriešiem ir vienādas tiesības uz jebkuru sievieti un otrādi. Sarunvalodā šajā vārdā parasti dēvē ģimenes modeli, kura īstais vārds ir poliginija jeb daudzsievība. Savukārt poliandrija nozīmē daudzvīrību - ģimenes formu, kurā sieviete var būt laulībā ar vairākiem vīriešiem vienlaikus.
Tā kā mūsdienās arvien vairāk izplatās vienkārša kopdzīve bez laulībām, tad ar poligāmiju saprot ilgstošas attiecības, kurās ir iesaistītas vairāk par divām personām. Tā nav vienkārša „laišana pa kreisi”, bet stabilas attiecības ar vairākām personām. Arī V. Briedis atzīmē, ka vārdu poligāmija ikdienā vairāk lieto kā apzīmējumu cilvēka spējai būt tuvās emocionālās un intīmās attiecībās ar vairākiem partneriem paralēli, tātad ne kā terminu klasiskā izpratnē. Pie tam, piemēram, vardarbība, monogāmās ģimenēs varētu būt sastopama daudz biežāk nekā poligāmās.
Poligāmo laulību tiesiskais statuss pasaules valstīs
Latvijā poligāmija ir aizliegta, jo Civillikums (38. p) aizliedz jaunu laulību personai, kas jau atrodas laulībā. Arī vairumā pasaules valstu poligāmija ir aizliegta ar likumu, taču lielā daļā Āfrikas, Āzijas un Tuvo Austrumu valstu poligāmija ir oficiāli atzīta. Dažās valstīs šī jautājuma izlemšana ir atstāta vietējo varas iestāžu kompetencē. Reizēm ir noteikts, ka nevar būt vairāk par noteiktu skaitu sievām vai/un ka noslēdzot jaunu laulību, jāsaņem esošo sievu piekrišana. Tāpat ir rinda valstu, kurās poligāmās laulības noslēgt vairs nevar, taču agrāk noslēgtās vai citās valstīs, kur tas bijis atļauts noslēgtās, ir spēkā.
Ieskats islama uzskatos par poligāmiju
Portālā IslamReligion.com lasāmi tādi argumenti, ka Rietumu pasaulē esot pilnīgi normāli precētam vīrietim satikties ar mīļākajām, draudzenēm vai prostitūtām. Tas nozīmējot, ka sievietei ir likumīgas „tiesības” būt par beztiesisku mīļāko, kas nevar pretendēt ne uz palīdzību kopīgiem bērniem, ne daļu no mantojuma.
Šariats toties prasa no poligāmā vīrieša uzņemties atbildību un apgādāt visas savas dzīves sievietes un bērnus vienādā mērā. Bet Rietumu pasaulē nez kāpēc šādu vīrieti, kas grib rūpēties par abām ģimenēm, pat var notiesāt par daudzsievību.
Viedokļi par poligāmiju
- Ir poligāmi un ir monogāmi cilvēki un tie tādi jau ir piedzimuši, vienam šī iedzimtība parādās vēlāk, citam ātrāk, kāds varbūt savā taigā nodzīvo nemaz nezinot kas tie par ``zvēriem``.
- Ka es varu atbalstīt/neatbalstīt vasaru vai ziemu, pienu vai tēju, priedi vai palmu, kalnus vai okeānus, baltos vai tumšādainos cilvēkus... ... tie vienkārši IR!!! Ar manu (vai kāda cita atbalstu/neatbalstu) tajā nekas nemainīsies Un nekam arī nav jāmainās. Poligāmija pastāv nemainīgi jau gadu simteņiem, vienkārši tagad par to runā atklāti.
- Par to cilvēku "maucisko gēnu"?! - būtībā jau viņa nav, tikai visatļautība to stimulē un savas morālās kvalitātes, šajā gadījumā amorālās. Pretlīdzeklis tikai viens - līdzīga rīcība, - atklāta, bezkaunīga un pat mazliet pārspīlēta. Vīrietis vai nu aizdomāsies, ja tik daudz smadzeņu vēl ir, vai aizies vispār. Citu variantu nav.
- Šis nav viennozīmīgs jautājums - ja poligāmija, tad izlaidība, ja monogāmija, tad stabila laulība.
- IR poligāmi un monogāmi cilvēki - sākotnējo būtību pārveidot nevar, tai jābūt tad paša iekšējai iniciatīvai/lēmumam + paša/s gribasspēkam.
- Tomēr izlaidība. Katrai sabiedrībai ir kādas normas, kultūras noteiktā dzīve, kuras rāmjos cilvēks centās turēties - pats sava labuma pēc. Tagad rāmji sašķiebušies, visatļautība dezorganizē jau tā grūti savācamo prātu.
- Poligāms cilvēks var mīlēt vienu un būt attiecībās ar diviem/vairākiem un var arī mīlēt divus cilvēkus vienlaicīgi - katru ar savu mīlestību un visticamāk vienu ilgāk, otru īslaicīgāk, bet viņa mīlestība var būt īsta - tikpat īsta cik monogāmam cilvēkam.
Psihoterapeita atbildes uz jautājumiem par poligāmiju
Kā tad īsti ir – vai tiesa, ka vīrieši „pēc dabas” (gēnos, instinktos, bioloģiski vai kā nu tas pareizi saucās) ir poligāmi, bet sievietes – monogāmas. Vai sieviešu cīņa pēc sava vienīgā ir lemta neveiksmei pēc būtības?
Jūs laikam jautājiet par to, vai ir dabiski, ka vienam cilvēkam ir vienlaicīgi tuvas intīmas attiecības ar vairākiem citiem cilvēkiem. Arī vīrieši mēdz vēlēties savu vienīgo. Ir arī sievietes, kas mēdz labi justies tikai tad, ja tām ir attiecības ar vairākiem partneriem. (tikai dažādu priekšstatu dēļ neuzdrošinās to atklāti parādīt publiskajā telpā). Tradicionāli ir iegājies, ka iniciators (tas kurš izdara reālu rīcību) ir vīrietis. Un protams senā tēma : vīrietis ir tas kurš dod, bet sieviete saņem un attīsta. Reāli dzīvē katrs var atrast un izveidot tuvas attiecības, tādas kādas pats vēlas. Tikai ne ar katru, kurš iepatiksies. Ne varena kaislība, ne cīņa, ne sevis ziedošana, ne pacietīga gaidīšana rezultātu nedos. No ābeles ananāsus nesagaidīsi. Vienīgais veids ir būt patiesam savās vēlmēs, vajadzības un jūtās, tad ir izredzes, ka arī otrs tāds būs. Ja tad var brīvi un labi justies reālā tagadnē, tad ir ticami, ka saskanēs.
Tas esot veidojies laika gaitā, kad vajadzēja veidot poligāmas ģimenes, jo vīrieši gāja bojā karos un visām viņu nepietika.
Protams, sociāli apstākļi ietekmē arī ģimenes un attiecību modeļus. Pati laulības institūcija jau ir veidojusies kā modelis, kura vieglāk risināt sociāli ekonomisko dzīves daļu. Vienkāršāk sakot - izdzīvot un izaudzināt pēcnācējus.
Ja tas ir tik labi/slikti/nolemti bioloģiski, kāpēc pasaulē nav vienota nostāja? Kā tad tagad būtu labāk?
Tas nav ne labi, ne slikti. Nevar jau nemaz būt vienota nostāja, jo cilvēki ir tik dažādi un daudzveidīgi. Labāk būtu, ja cilvēki savu privāto dzīvi varētu veidot tā, lai labi justos ar savām vēlmēm, jūtām un vajadzībām. Neatkarīgi no tā, ko par to domā citi, un kādi ir vidējie sabiedrības uzskati.
Vai sievietēm tas vispār var patikt – dalīt vīrieti vēl ar kādu? Varbūt viņas tikai to pacieš? Kā komentētu apgalvojumu: „Varbūt sievietes to var paciest, ja tās sievietes nesatiekas, katra ir sava pilsētā, bet ne jau nu vienā mājā, vienā saimniecībā”.
Ir gan sievietes gan vīrieši, kam tas patīk un kam tas nepatīk. Ja dzīvo attiecībās kur kaut kas nopietni jāpacieš, tad vai nu tas ir aprēķins vai arī jāiet ārstēties. Ciešot var tikai sabojāt veselību. Un vēl: tas par ko nezini nevar sagādāt ciešanas. Vēl var būt neapzināts mazohisms.
Dažas tiesību aizsardzības un sieviešu organizācijas uzskata, ka poligāmija ir nežēlīga un mūsdienās attālinājusies no tās sākotnējā mērķa - gādāt par atraitnēm un bāreņiem.
Kādēļ tad vispār normālai garīgi veselai sievietei ir jāiesaistās tādas attiecībās?
Normāla, nobriedusi personība esot monogāmi orientēta.
Normāla nobriedusi personība var būt ar dažādu orientāciju.
Filozofiska līdzība par poligāmiju
Sieviete jautāja Konfūcijam, ar ko daudzsievība atšķiras no daudzvīrības.
Konfūcijs nolika viņas priekšā piecas krūzītes un piecas tējkannas un teica:
- Ielej tēju piecās krūzītēs no vienas tējkannas. Vai patika?
- Patika, - piekrita sieviete.
- Bet tagad dari otrādi – lej vienā krūzītē no piecām tējkannām. Patīk?
- Patīk vēl vairāk, - atzinās sieviete.
-Muļķe! – bēdājās Konfūcijs, - Tādu labu līdzību sabojāji.
Konfūcijs nolika viņas priekšā piecas krūzītes un piecas tējkannas un teica:
- Ielej tēju piecās krūzītēs no vienas tējkannas. Vai patika?
- Patika, - piekrita sieviete.
- Bet tagad dari otrādi – lej vienā krūzītē no piecām tējkannām. Patīk?
- Patīk vēl vairāk, - atzinās sieviete.
-Muļķe! – bēdājās Konfūcijs, - Tādu labu līdzību sabojāji.